ding 21
Veel aspecten van dit ding kwamen in ding 7 al aan de orde. Het was toen voor mij een reden om er voor te zorgen dat de school een Twitter account en een Facebook account kreeg, ook al blijven die voorlopig slapend.
Een Hyves account was al eens aangemaakt door een oud-leerling -we weten niet wie- , maar daar is al heel lang geen activiteit meer op geweest.
Het internetprotocol hangt al jaren bij de computers. Het toezicht daarop door sommige collega's verschilt. De jongere collega's (onder de 40) vinden dat er op momenten van ontspanning wat meer kan mbt tot spelletjes, sites e.d.
Op dit moment ligt er een concept mediaprotocol klaar, dat net is besproken in het team. Het is opvallend dat het voor een flinke groep collega's een ver van hun bed show is. Mail van de directie, zelf wat zoeken voor een les enz, gaat goed. Ze hebben geen behoefte aan meer.
De "jongere" collega's zijn wel privé actief op Facebook, maar laten daar geen kinderen toe. In het verleden werden bij sommigen op Hyves wel kinderen toegelaten, maar deze accounts worden nu niet meer gebruikt voor privé dingen. De collega van groep 8 gebruikt haar Hyves account soms voor een afspraak met de kinderen. De meeste kinderen hebben geen Hyves account.
Ik vind het een zorgwekkende constatering. Zie je dat veranderen in de toekomst? Wat is daar voor nodig? Het is zo afhankelijk van persoonlijke interesses en daarin zijn jullie niet uniek, integendeel. De in de vorige reactie genoemde iPadklas is een particulier initiatief dat ontstaat omdat er geen vertrouwen is in de kansen van het huidige onderwijs om mee te bewegen met de veranderingen in techniek en maatschappij. We vinden het blijkbaar normaal dat een zo fundamentele verandering in communiceren wordt overgelaten aan de kinderen zelf. Ze leren het elkaar maar en anders doet het VO het wel. Die overigens vinden dat het PO het mag opknappen. En zo is het cirkeltje rond. Of zie ik het wel erg zwart in?
BeantwoordenVerwijderenEen combinatie van veel geduld, praten- liefst één op één-, good practice en een klein beetje dwang leidt wel tot verbetering. Wanneer ik het verschil zie met 5 jaar geleden bij mijn collega's is er veel verbeterd. Iedere collega die merkt dat het zin heeft binnen het dagelijks werk om bv een mediaprotocol te hebben, gaat aandacht aan geven.
BeantwoordenVerwijderenDus we moeten vooral het nut aantonen?
BeantwoordenVerwijderenEn toch houdt mij de vraag bezig wanneer het geduld ophoudt?