donderdag 22 maart 2012

Wat vertel je me nou?! (13)

ding 13 informatie verwerken.
Is het waar wat je ziet, hoort, leest. Het probleem is dat je dat zelf door gebrek aan kennis vaak niet kunt beoordelen. Veel meningen van volwassenen zijn dan ook op drijfzand gebouwd. De WAARD methode lijkt mij een handzaam hulpmiddel om een gestructureerde kritische kijk te ontwikkelen.
Het lijkt mij ook iets dat dan aan de orde komt bij wat nu nog het vak begrijpend lezen is.
De kinderen die ik informatie zie verwerken doen het soms in een gerichte les heel aardig, maar zodra er een transfer naar een andere situatie plaats moet vinden zie je er nog bijna niets van terug. Dit soort bewustwording krijgt eigenlijk in de lagere leerjaren nog geen aandacht.

En  bedrog is er steeds meer. Zie onderstaande.

http://www.damnlol.com/i/82ac502ce6a2fe06ea3adf36a40e0c7f.jpg


1 opmerking:

  1. Daarom is het ook zo belangrijk dat het structureel onderdeel wordt van het onderwijs. Te vaak zie ik dat er een paar uur aandacht aan besteed wordt, maar dat er verder weinig aandacht voor blijft. Te veel gefixeerd op het eindresultaat en niet naar de weg er naar toe. Welke bronnen zijn er gebruikt, welke zoektermen, welke afwegingen zijn gemaakt en hoe is de informatie gecontroleerd.
    Dat dat ook in de wereld van de journalistiek maar fout gaat, laat een aflevering van het programma Rambam van 5 maart jl. maar al te pijnlijk zien.

    BeantwoordenVerwijderen