Na een paar jaar ervaring met een digibord met beamer merk ik ook de nadelen.De kwaliteit en de helderheid van de beamers zijn niet goed genoeg. De kleuren worden vager weergegeven en de scherpte is ook niet optimaal te krijgen. Je moet er voortdurend rekening mee houden dat kinderen achterin de klas het niet goed kunnen zien. Vooral bij gebruik van de webcam en internet digibordsoftware merk je dat het vaakst.
In het begin werd gezegd dat het overschakelen naar het digibord wat meer voorbereidingstijd kost, maar dat verdien je dan terug door delen en jaren gebruikersgemak. De meeste tijd die ik hier extra in gestoken heb is achteraf gezien voor niets geweest. Methodeveranderingen op school en de opkomst van methodesoftware via het internet zijn de oorzaak.
Met de kritiek dat het digibord klassikaal onderwijs stimuleert kan ik het eens zijn. Toch vind ik de voordelen nog steeds opwegen tegen de nadelen.
Bij het zoeken op sites waar materiaal gedeeld wordt, moet je steeds bekijken en beoordelen of het bij je past, wat best wel tijd kost, maar soms leuke ideeën oplevert. Ik merk dat een alert via Twitter de beste ideeën naar voren haalt.
Heeft het digibord toekomst?
Deze Amerikaanse directeur ziet voor de bovenbouw meer toekomst in tablet gebruik.
Heb je wel eens gewerkt met Multitouchschermen? Het voordeel daarvan is dat het heel natuurlijk aanvoelt, je met meerdere mensen (leerlingen) tegelijk handelingen kan verrichten en het mooie heldere schermen zijn. Het is een vervolg op de whiteboards.
BeantwoordenVerwijderenWij gebruiken de schermen bij educatieve projecten en de reacties van kinderen zijn bijzonder leuk. Veel van de programma's worden gemaakt door softwareontwikkelaar Onwijs.